Saturday, February 16, 2013

Lamaranku ditolak.


saya nak lamar awak, kalau awak setuju, minggu depan saya datang dengan parent saya.. dia jawab TAK SETUJU.. ha macam mana kalau dapat jawapan ni ?? padahal kita sangat berharap dia SETUJU.. tak pa,,senyum la, sebab apa ? kalau anda frust gila-gila macam orang gila pun dia bukan nak terima pun.. lagi pun bukan jodoh kalau lamaran ditolak.. kalau jodoh mestilah diterima. betul tak ? anda kena yakin 100% jika kita nak sesuatu tapi Allah tak pekenankan bukan sebab Allah abaikan kita, tapi sebenarnya Allah nak bagi lebih baik dari tu..Allah dah simpan lebih baik dari tu, cuba anda fikir ciri muslimah yang anda lamar tu,, baik, sopan, ayu, manis dan banyak lagi la kesempurnaan dia pada pandangan anda, tapi Allah tak bagi.. dan anda banyangkan kalau Allah nak bagi lebih baik dari muslimah yang kita lamar tadi.. indahkan,, yang penting kita kena sabar, sabar itu kan indah, buahnya pasti manis.
kita kena bersangka baik terhadap takdir Allah tau.. Hadis Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w bersabda: Allah s.w.t berfirman: Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak.
 
cerita tentang lamaran Umar Al-Khattab ditolak.

No comments:

Post a Comment